REGULAMIN
W
ostatnim okresie, na terenie kraju, pojawił się nowy,
jeszcze mało znany element w polskim krajobrazie, jakimi są
chaczkary. Zdobycie tej odznaki, pozwoli zgłębić wiedzę dotyczącą
tego obiektu.
Zapraszamy do
odwiedzenia tych obiektów , które będą podstawą do przyznania
odznaki „Poznaj Chaczkary w Polsce”
Chaczkar: Tradycyjną formą upamiętnienia ważnych wydarzeń
historycznych oraz osób zmarłych jest w kulturze ormiańskiej
chaczkar, czyli „kamień krzyżowy”. Jego początków należy szukać już
w starożytnym królestwie Urartu w IX-VI wieku
p.n.e. Wtedy to - na wzór asyryjski - stawiano na cokołach wysokie
kamienne słupy z napisami wykutymi pismem klinowym. Niekiedy
przedstawiano też na nich wizerunki różnych postaci. Przesłanie i
forma tych obelisków uległa zmianie po wprowadzeniu w Armenii
chrześcijaństwa w 301 roku. Zaczęto wówczas burzyć dawne sanktuaria
pogańskie, a na ich miejscu stawiać czworoboczne filary lub kolumny
opatrzone znakiem krzyża - symbolem zwycięstwa wiary chrystusowej. Z
czasem tradycyjne jedno- lub dwusłupowe pomniki zaczęły ewoluować ku
formie stojącej płyty. W wiekach IV-VIII powstawały jeszcze proste
stele pamiątkowe o wysokości 2-8 m, pokryte ze wszystkich
stron płaskorzeźbami, ustawione na sześciennych bazach i zwieńczone
kapitelami z motywem krzyża. Od połowy IX wieku formę steli
zastąpiły chaczkary - wysokie, prostokątne płyty kamienne, ozdobione
od przodu płaskorzeźbionymi krzyżami i motywami roślinnymi o
symbolice Drzewa Życia. Największy rozkwit sztuka rzeźbienia
chaczkarów osiągnęła w okresie XII-XIV wieku, kiedy to filigranowe
plecionki, kute w masywnych płytach z tufu wulkanicznego lub
bazaltu, zaczęły przypominać misterny haft. Chaczkary Ormian
polskich były na ogół skromniejsze od tego typu dzieł w rdzennej
Armenii. Na terenie dawnej Rzeczypospolitej największy zespół
chaczkarów i krzyży wotywnych zachował się w katedrze ormiańskiej we
Lwowie. To właśnie do motywów dekoracyjnych, ornamentów i detali
architektonicznych tej najważniejszej świątyni Ormian polskich
świadomie nawiązałem w swoim projekcie chaczkaru gdańskiego,
gliwickiego, elbląskiego, krakowskiego i warszawskiego.
-
Odznaka została ustanowiona przez Zarząd Oddziału Wojskowego
PTTK w Chełmie.
-
Celem odznaki jest zapoznanie turystów z chaczkarami.
- Odznaka jest jednostopniowa.

-
Do przyznania odznaki,
należy zwiedzić minimum 3 obiekty, wymienione w Załączniku do
odznaki,
-
Czas zdobycia
odznaki jest nieograniczony.
-
Potwierdzenia terenowe w postaci pieczęci i zdjęć (z osobą
ubiegającej się o odznakę) z obiektu, potwierdzenia kadry
programowej należy gromadzić w dowolnie opracowanej formie
Kronice Odznaki.
- Na pierwszej stronie Kroniki, należy zamieścić dane osobowe
i adres zamieszkania osoby ubiegającej się o odznakę.
- Weryfikacje odznak prowadzi Oddział Wojskowy
PTTK w Chełmie.
- Kroniki Odznak do weryfikacji należy przesłać
na adres:
Oddział Wojskowy PTTK, ul. Lubelska 139D/15, 22 - 109 CHEŁM -6
- Zweryfikowaną Kronikę Odznaki wraz z odznaką,
weryfikator prześle na adres zainteresowanego, przesyłką pocztową za pobraniem. Nie ma potrzeby
przesyłania zwrotnych kopert i znaczków pocztowych.
- O odznakę mogą ubiegać się turyści uprawiający
różne formy turystyki kwalifikowanej.
-
Obiekty proponowane do zwiedzania, są wymienione w Załączniku do
regulaminu.
- Autorzy odznaki zastrzegają sobie interpretację
regulaminu odznaki.
Odznaka została wprowadzona w życie Uchwałą Zarządu
Oddziału Wojskowego PTTK w Chełmie, nr 2/2012 z dnia
16.02.2012 r. i obowiązuje z dniem podpisania.
Załącznik do
Ogólnopolskiej Odznaki Krajoznawczej PTTK „Poznaj Chaczkary w
Polsce”
-
Elbląg – kościół pw. Miłosierdzia
Bożego , ul. Bema,
-
Gdańsk- kosciół pw. śśPiotra i
Pawła, ul. Żabi Kruk 3,
-
Gliwice – kosciół pw. św. Trójcy,
ul. Mikołowska 8,
-
Kraków – kosciół pw. św. Mikołaja
, ul Kopernika 9,
-
Warszawa – Ambasada Ormiańska ,
ul. Bekasów 50.
|